Move!-mittausten tuloksia

Move!-mittauksilla tietoa lasten ja nuorten fyysisestä toimintakyvystä 

Suomalaisten lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä kartoitetaan Move!-järjestelmään perustuvilla mittauksilla. Move!-mittaukset toteutetaan vuosittain 5. ja 8. vuosiluokkaa suorittaville lapsille ja nuorille. Mittausten tavoitteena on tuottaa tietoa ja antaa palautetta peruskouluikäisten fyysisestä toimintakyvystä, sekä kannustaa oppilaita huolehtimaan omasta fyysisestä toimintakyvystä. Syksyn 2024 Move!-mittauksiin osallistui noin 111 000 lasta ja nuorta 5.- ja 8.-luokilta. Heistä noin 600 oppilasta suoritti mittauksen soveltaen. 

Noin 38 prosentilla 5.- ja 8.-luokkalaisista nuorista fyysinen toimintakyky oli tasolla, joka voi hankaloittaa arjessa jaksamista (OPH 2024). Maaseutumaisissa kunnissa oli kaupunkimaisia kuntia enemmän oppilaita, joiden fyysinen toimintakyky voi olla arjessa jaksamisen kannalta riittämättömällä tasolla. Erityisesti maaseutumaisissa kunnissa asuvien 8.-luokkalaisten tyttöjen fyysinen toimintakyky on heikentynyt edellisvuodesta.

Alla on koottuna tuloksia vuoden 2024 Move! -mittauksista (OPH 2024).

Kestävyyskunto

Move!-mittauksissa kestävyyskuntoa testataan 20 metrin viivajuoksulla, jossa oppilaan tulee juosta 20 metrin matkaa edestakaisin ääninauhan mukaisessa, vähitellen kiihtyvässä tahdissa. Mittaustulos on kokonaisaika, jonka oppilas kykenee juoksemaan annetussa tahdissa. 

  • Syksyn 2024 Move!-mittauksissa 5.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos oli 3 minuuttia 51 sekuntia ja poikien 4 minuuttia 46 sekuntia. 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos oli 4 minuuttia 12 sekuntia ja poikien 6 minuuttia.  
  • Mittauksissa havaittiin, että 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien kestävyyskunto on jonkin verran heikentynyt edellisvuoteen verrattuna. 8.-luokkalaisten tuloksissa ei ole tapahtunut muutosta. 
  • Vuoden 2016 mittaustulosten jälkeen 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien tulokset ovat ensin laskeneet, mutta vuoden 2021 jälkeen parantuneet johdonmukaisesti. Myös 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos on ensin laskenut, mutta vuodesta 2021 lähtien pysynyt samana. 
  • Ainakin kolmanneksella 5.- ja 8.-luokkalaisista lapsista ja nuorista kestävyyskunto voi olla riittämätöntä arkipäivän toiminnoista selviytymiseksi.   

Motoriset taidot

Move!-mittauksissa oppilaan motorisia taitoja, eli liikehallintataitoja, testataan vauhdittomalla 5-loikka- sekä heitto-kiinniottoyhdistelmä-testeillä. 

Vauhdittomassa 5-loikassa oppilas loikkaa yhteensä viisi kertaa siten, että hän tekee ensimmäisen ponnistuksen tasajalkaa, minkä jälkeen loikat tehdään vuorojaloin. Tulos on etäisyys tasajalkahyppypaikalta alastulopaikkaan. 

  • 5.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos oli 7,69 metriä ja poikien 7,76 metriä. 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos oli 8,5 metriä ja poikien 9,5 metriä. 
  • Vauhdittoman 5-loikan tulokset ovat hieman parantuneet 5.-luokkalaisilla tytöillä. Tulokset ovat heikentyneet 5.-luokkalaisilla pojilla sekä 8.-luokkalaisilla tytöillä edellisvuoteen verrattuna. 8.-luokkalaisilla pojilla mediaanitulos on pysynyt samana.
  • 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien vauhdittoman 5-loikan mediaanitulos on pysynyt jokseenkin tasaisena vuoden 2016 jälkeen, kun taas 8.-luokkalaisten poikien mediaanitulos on ensin noussut ja sittemmin tasaantunut vuosien saatossa. 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos on sen sijaan ensin noussut, mutta hieman laskenut vuoden 2021 jälkeen.

Heitto-kiinniottoyhdistelmässä oppilaan tulee heittää tennispalloa 20 kertaa seinään merkittyyn neliöön ja ottaa pallo kiinni yhden lattiapompun jälkeen. Tulos on onnistuneiden suoritusten lukumäärä. 

  • 5.-luokan tyttöjen mediaanitulos oli 11 ja poikien 13 toistoa. 8.-luokan tyttöjen mediaanitulos oli 14 ja poikien 15 toistoa vuonna. 
  • 5.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos on hieman parantunut edellisvuoteen verrattuna. Muiden ikä-ja sukupuoliryhmien tuloksissa ei ole tapahtunut muutoksia edellisvuoteen verraten.
  • Vuoden 2016 jälkeen molempien ikäryhmien ja sukupuolten mediaanitulokset ovat pysyneet suhteellisen tasaisina. 

Keskivartalon voima ja lihaskestävyys 

Keskivartalon voimaa ja lihaskestävyyttä mitataan ylävartalon kohotuksella, jossa oppilaan tulee tehdä mahdollisimman monta vatsalihasrutistusta ääninauhan mukaisessa tahdissa (maksimi 75 toistoa).  

  • 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien mediaanitulos oli 29 toistoa, ja 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos 32 ja poikien 41 toistoa. 
  • Edellisvuoteen verrattuna 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien mediaanitulos on hieman parantunut, kun taas 8.-luokkalaisten tulokset ovat pysyneet muuttumattomina.  
  • Vuoden 2016 jälkeen sekä 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien että 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulokset ovat jokseenkin heikentyneet, kun taas 8.-luokkalaisten poikien mediaanitulos on parantunut.

Ylävartalon voima 

Ylävartalon voimaa mittaavassa etunojapunnerruksessa oppilaan tulee suorittaa mahdollisimman monta toistoa 60 sekunnin aikana. 

  • 5.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos oli 25 ja poikien 18 toistoa. 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos oli 25 toistoa ja 23 toistoa. Tyttöjen korkeampaa mediaanitulosta selittänee mahdollisuus punnerrusasentoon polvet maassa.
  • Edellisvuoteen verrattuna 5.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien mediaanitulokset ovat hieman parantuneet, kun taas 8.-luokkalaisten poikien mediaanitulos on hieman heikentynyt. 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulos on pysynyt samana.  
  • Vuoden 2016 jälkeen 5.- ja 8.-luokkalaisten tyttöjen mediaanitulokset ovat hieman heikentyneet, kun taas poikien mediaanitulokset molemmissa ikäryhmissä ovat jokseenkin parantuneet.

Liikkuvuus 

Move!-mittauksissa kehon liikkuvuutta arvioidaan kolmella eri asennolla, joita ovat kyykistys, alaselän ojennus täysistunnassa sekä olkapäiden liikkuvuus (oikea käsi ylhäällä, vasen käsi ylhäällä). Mittaustulokset on raportoitu onnistuneiden suoritusten prosenttiosuuksina. 

  • Testitulosten perusteella kaikkien ikä- ja sukupuoliryhmien liikkuvuus on pysynyt vähintään samana tai hieman parantunut edellisvuoteen verrattuna.
  • Vuoden 2016 jälkeen erityisesti 8.-luokkalaisten poikien liikkuvuus on parantunut.
Takaisin sivun alkuun