Tuntisuunnitelma murrosiän muutoksista yläkouluun

Kahden oppitunnin opetuskokonaisuus yläkoulun terveystietoon.

Kahdelle oppitunnille suunniteltu kokonaisuus murrosiän muutoksista. Suunnitelma sisältää valmiin esitysmateriaalin ja tehtävät oppitunneille sekä ohjeet opettajalle opetusmateriaalin käyttöön.

Esitysmateriaali oppitunneille

Murrosiän muutokset – esitysmateriaali oppitunneille

Tuntisuunnitelma

Oppitunti 1. Murrosikä tulee, haluan mukaan!

Tavoite: Oppitunnin tavoitteena on kehittää oppilaiden ymmärrystä murrosiän fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalista muutoksista.

  • Tehtävä 1. Minä ja muut (dia 3)
    • Tavoitteet: Auttaa oppilaita ymmärtämään murrosiän yksilöllinen etenemistahti. Kehittää oppilaiden tunnetaitoja ja kykyä arvostaa erilaisuutta.
    • Tarvikkeet: lista toimintatavoista (alla)
    • Toteutus:
      • Opettaja kehottaa oppilaita nousemaan seisomaan.
      • Opettaja sanoo yhden alla olevan väitteen kerrallaan, johon oppilaat vastaavat nostamalla molemmat kätensä ylös, mikäli toiminta pitää paikkansa oppilaan kohdalla. Jos väite ei pidä paikkaansa, oppilaat menevät kyykkyyn.

Lista erilaisista väitteistä:

Kuinka moni/monella…

  1. tykkää nukkua myöhään viikonloppuisin?
  2. haluaisi olla iältään vanhempi?
  3. haluaisi valvoa myöhempään iltaisin, mutta kotiväki kieltää sen?
  4. on kotiintuloajat?
  5. toivoisi, että kotiväki antaisi enemmän vapauksia?
  6. on puhunut jonkun kanssa kotona murrosikään liittyvistä muutoksista?
  7. on etsinyt tietoa itse tai kaverin kanssa murrosikään liittyvistä muutoksista?
  8. on tuntenut epävarmuutta omasta kehostaan?
  9. on riidellyt kotiväkensä kanssa viime päivinä elektroniikan käyttöajoista?
  10. on kokenut tunteidensa vaihtelevan todella nopeasti esimerkiksi ilosta suruun tai vihasta hämmennykseen.
  • Pohdittavaa tehtävän jälkeen:
    • Miltä tuntui tilanne, kun moni muukin vastasi samoin?
    • Miltä tuntui olla vähemmistössä vastanneiden joukossa?
  • Lopuksi opettaja voi kertoa oppilaille, että joskus murrosiässä voi tuntua siltä, että haluaisi olla luokkakavereidensa kanssa samankaltainen ja kokea murrosiän tuomat muutokset yhtä aikaa. Todellisuudessa kuitenkin kaikki käyvät läpi muutokset omaan yksilölliseen tahtiinsa, eikä siinä ole mitään hävettävää tai outoa. Tärkeää on se, että jokainen pystyisi arvostamaan toisten erilaisuutta ja olla myöskään kiusoittelematta ketään esimerkiksi siitä, jos jonkin toisen murrosiän muutokset eivät ole vielä kunnolla alkaneet.

 

Seuraavaksi tehtäväksi opettaja voi valita joko tehtävän 2a tai 2b. Esimerkkivastaukset löytyvät dioilta 7–10.

  • Tehtävä 2a. Aivoriihi murrosiän muutoksista (dia 5)
    • Tavoitteet: Oppilaat lisäävät tietoisuuttaan murrosiän fyysisistä, psyykkistä ja sosiaalista muutoksista. Samalla pyritään kehittämään oppilaiden kykyä kriittiseen ajatteluun ja itsetuntemuksensa kasvuun.
    • Orientaatio: Ennen tehtävän aloitusta voidaan katsoa Nuorten Väestöliiton julkaisema video: Mitä murrosiässä tapahtuu? (dia 4)
    • Toteutus:
      • Esitä oppilaille kysymys siitä, mitä murrosikään liittyviä muutoksia he tietävät.
      • Oppilaat vastaavat valitsemallasi tavalla: he voivat esimerkiksi nousta seisomaan, jos haluavat vastausvuoron. Kun oppilas on saanut vastata tai joku muu vastaa saman, mitä oli itse ajatellut vastata, voi istua alas.
      • Kirjoita ehdotetut muutokset joko tussitaululle tai sähköiselle alustalle niin, että jaottelet erikseen tyttöjen, poikien ja molempiin liittyvät fyysiset muutokset sekä erikseen sosiaaliset ja psyykkiset muutokset. Älä kuitenkaan kirjoita näitä kategorioita ylös. Kun oppilailta ei tule enää ehdotuksia, voit kysyä heiltä perustelua jaottelullesi.
      • Harjoituksen jälkeen voitte keskustella oppilaiden kanssa esimerkiksi: murrosiän vaikutuksista nuorten käyttäytymisen muutoksiin.
      • Harjoituksen jälkeen oppilaat jäljentävät taulukon vihkoonsa tai voit monistaa heille taulukon täydennettäväksi.

Vaihtoehtoisesti tehtävä 2 voidaan toteuttaa myös seuraavalla tavalla:

  • Tehtävä 2b. Tiedonhankintaa erilaisista murrosiän muutoksista (dia 6)
    • Tavoitteet: Oppilaat harjoittelevat tiedonhakutaitoja sekä kehittävät ymmärrystä murrosikään liittyvistä muutoksista.
    • Toteutus:
      • Oppilaat piirtävät taulukon vihkoonsa (dia 6).
      • Oppilaat täydentävät taulukon erilaisilla murrosiän fyysisillä, psyykkisillä ja sosiaalisilla muutoksilla. Sukupuolikohtaiset muutokset eritellään erikseen.
      • Tietoa muutoksista löytyy oppikirjan lisäksi myös esimerkiksi TEKO:n Murrosiän muutoksia käsittelevältä sivulta.
  • Tehtävä 3. Kotitehtävä (dia 11)

Kotitehtäväksi voit valita kahdesta eri vaihtoehdosta joko kyselytutkimuksen tai kirjeen kirjoituksen.

  • Vaihtoehto a. Keskustelu murrosiän muutoksista
    • Tavoitteet: Saada oppilaat keskustelemaan jonkun luotettavan aikuisen kanssa murrosikään liittyvistä muutoksista sekä kehittää heidän ymmärrystään siitä, että kaikki ovat käyneet läpi samat muutokset omana aikanaan. Tavoitteena voi olla myös kehittää oppilaan ja tämän valitseman aikuisen välisen vuorovaikutuksen laatua.
    • Toteutus:
      • Opettaja antaa oppilaille kotitehtäväksi keskustella alla olevista kysymyksistä jonkun hänelle luotettavan aikuisen kanssa. Tämän aikuisen ei tarvitse olla oppilaan huoltaja, vaan se voi olla kuka tahansa oppilaalle merkityksellinen aikuinen, jonka kanssa oppilaan on luontevaa keskustella myös hankalista aiheista.
      • Alla olevat kysymykset voi esimerkiksi tulostaa liimattaviksi oppilaiden vihkoon, johon he myös kirjoittavat ylös vastaukset.
  1. Miltä tuntui käydä läpi murrosikää, kun olit minun ikäiseni?
  2. Oliko jokin asian murrosiän läpikäymisessä sinulle vaikeaa ja miksi?
  3. Mistä sait tietoa ja kenen kanssa keskustelit murrosikään liittyvistä asioista?
  4. Mitä olisit toivonut, että olisit tiennyt murrosiästä, kun olit minun ikäiseni?
  5. Mikä aikuisuudessa on parasta?
  6. Mitä neuvoja sinulla on nykyään murrosikää käyville lapsille?
      • Seuraavalla oppitunnilla halukkaat oppilaat voivat raportoida vastauksia saamiinsa kysymyksiin sekä kertoa siitä, miltä tehtävän tekeminen heistä tuntui.

 

  • Vaihtoehto b. Kirje itselle (dia 12)
    • Tavoitteet: Oppilas harjoittelee tunnistamaan omia murrosikään liittyviä tunteita, uskomuksia ja kokemuksia. Hän harjoittelee ilmaisemaan itseään kirjallisesti ja kehittää kykyään pohtia meneillään olevaa muutosvaihetta.
    • Toteutus:
      • Opettaja antaa oppilaille kotitehtäväksi kirjoittaa kirjeen tulevalle itselleen.
      • Kirjeessä oppilaat voivat vastata esimerkiksi seuraaviin apukysymyksiin.
  1. Millaisia odotuksia sinulla on murrosikään liittyen? Mitä odotat eniten? Entä vähiten?
  2. Koetko, että murrosikä tuo tullessaan jonkinlaisia pelkoja? Millaisia?
  3. Keneltä toivoisit saavasi tukea muutosten käsittelyyn ja miksi?
  4. Millaisia neuvoja antaisit itsellesi, miten käsitellä näitä muutoksia.
      • Seuraavalla oppitunnilla kirjeitä voidaan käsitellä yhdessä oppilasryhmän kanssa. Kirjeitä voidaan käsitellä joko koko ryhmän kesken, jolloin halukkaat oppilaat voivat kertoa ajatuksistaan tai oppilaat voivat valita itselleen parin/pienryhmän, jossa keskustella luottamuksellisesti tehtävästä. Oppilaille on tärkeä korostaa toisten vastausten arvostamista ja sitä, että jokaisella on oikeus kokea ja tuntea asiat omalla tavallaan.
          •  

Oppitunti 2. Murrosiän pyörteissä

Tavoitteet: Vahvistaa oppilaiden tietoa murrosiän muutoksista sekä kehittää kriittistä ajattelu- ja medialukutaitoa. Tehtävien kautta pyritään edistämään oppilaan itsetuntemuksen kehittymistä sekä kykyä itseilmaisuun (dia 14).

  • Orientaatio (dia 15)
    • Käydään yhdessä läpi edeltävän oppitunnin kotitehtävä.
    • Tämän jälkeen kerrataan yhdessä edeltävän tunnin aihetta murrosiän muutoksista. Muistin virkistykseksi voidaan katsoa myös edeltävällä tunnilla esitetty video tai Väestöliiton video: Mitkä ovat murrosiän merkit?
  • Tehtävä 1a. Murrosiän käsitteiden selitystä (dia 16)
    • Tavoite: Harjoitellaan selittämään ja tunnistamaan murrosikään liittyviä käsitteitä.
    • Tarvikkeet: Moniste murrosikään liittyvistä käsitteistä.
    • Toteutus:
      • Harjoitellaan selittämään ja tunnistamaan murrosikään liittyviä käsitteitä. Jotta oppituntia saadaan aktiivisemmaksi, oppilaat seisovat koko harjoitteen ajan.
      • Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin (3–4 henkilöä)
        • opettaja jakaa murrosiän muutoksiin liittyvät käsitekortit (Pelikortit murrosiän muutoksista) jokaiselle ryhmälle tai hän voi heijastaa taulukon luokkaan valkokankaalle.
      • Peliä pelataan Aliaksen tavoin. Tällöin oppilas selittää yhden sanan kerrallaan ja muut pienryhmäläiset arvaavat.
      • Jos sanat heijastetaan valkokankaalle, valitsee oppilas sieltä selitettävän sanan. Tällöin arvaajilla on mahdollisuus käyttää valkokankaalle heijastettuja sanoja apunaan, mikäli he eivät arvaa selitettävää sanaa. Tällöin on syytä kuitenkin korostaa, että ensisijaisesti tulee arvata ilman apuja.
      • Kun selitettävä sana on arvattu, siirtyy vuoro toiselle oppilaalle, joko aluksi sovitussa järjestyksessä tai sanan arvannut saa seuraavan vuoron.
      • Harjoituksen jälkeen keskustellaan oppilaiden kanssa siitä, miten oppilaat kokivat sanojen selittämisen ja arvaamisen. Oliko jokin helppoa tai haastavaa?

Vaihtoehtoisesti voidaan tehdä myös tehtävä 1b, mikäli tunnilla halutaan käsitellä enemmän murrosikää emootioiden ja sosiaalisten suhteiden näkökulmasta.

  • Tehtävä 1b. Tunnista tunteesi (dia 17)
    • Tavoitteet: Keskustellaan oppilaiden kanssa murrosiän vaikutuksista tunne-elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. Harjoitellaan tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja ilmaisua tunnekorttien avulla.
    • Tarvikkeet: Valmiit tunnekortit voidaan heijastaa valkokankaalle tai opettaja tulostaa oppilaille erilaisia tunnekortteja, esimerkiksi täältä:

    • Toteutus:
      • Harjoitellaan selittämään ja arvaamaan tunteita. Jotta oppituntia saadaan aktiivisemmaksi oppilaat seisovat koko harjoitteen ajan.
      • Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin (3–4 henkilöä)
      • Opettaja tulostaa valmiiksi erilaisia tunnekortteja ja jakaa ne oppilailleen TAI opettaja heijastaa tunnesanataulukon luokkaan valkokankaalle. Jos sanat heijastetaan valkokankaalle, valitsee oppilas sieltä selitettävän sanan. Tällöin arvaajilla on mahdollisuus käyttää valkokankaalle heijastettuja sanoja apunaan, mikäli he eivät arvaa selitettävää sanaa. Tällöin on syytä kuitenkin korostaa, että ensisijaisesti tulee arvata ilman apuja.
      • Peliä voidaan pelata kahdella tapaa:
  1. Peliä voidaan pelata Aliaksen tavoin niin, että oppilas selittää yhden sanan kerrallaan ja muut ryhmäläiset arvaavat.
  2. Peliä voidaan pelata myös pantomiina niin, että aluksi oppilas aloittaa näyttelemään tunnetaan vain kasvojen ilmeitään käyttäen. Jos toiset oppilaat eivät arvaa sanaa, saa hän ottaa mukaan koko kehonsa. Mikäli tunnetta ei vieläkään arvata, saa oppilas lopuksi käyttää myös sanoja. Vuoro voi siirtyä toiselle joko aluksi sovitussa järjestyksessä tai sanan arvannut saa seuraavan vuoron.
  •  
      • Harjoituksen jälkeen keskustellaan oppilaiden kanssa siitä, miten oppilaat kokivat tunteiden selittämisen ja arvaamisen. Oliko jokin helppoa tai haastavaa?
      • Tämän jälkeen oppilaiden kanssa pohditaan yhdessä sitä, millaisia tunteita murrosiän muutokset voit nuorissa herättää ja miksi. Miten näihin voimakkaisiinkin tunnemuutoksiin tulisi suhtautua? Yhdessä voidaan myös keskustella ketkä ovat sellaisia henkilöitä, joiden kanssa voisi keskustella omista tunteistaan?
      • Opettaja voi myös tässä tilanteessa tuoda esille tahoja, joihin nuori voi nimettömästi ottaa yhteyttä, mikäli hän ei halua keskustella tunteistaan läheistensä kanssa.
      • Esimerkkitahoja ovat mm.
    • MML:n Lasten ja nuorten chat (Mannerheimin lastensuojeluliitto)
    • Sekasin -chat (Sekasin.fi)

 

  • Tehtävä 2. Oikean tiedon lähteille (dia 18)
    • Tavoitteet: Kehittää oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja sekä ymmärrystä luotettavan tiedon lähteistä. Kehittää oppilaiden medialukutaitovalmiuksia.

    • Toteutus:
      • Kuvio tehdään käsitekarttamaisesti. Opettaja kirjoittaa taululle sanan murrosikä.
      • Opettaja kysyy oppilailta paikkoja, joista nuoret voivat saada tietoa murrosiästä.
      • Oppilaiden ehdotusten jälkeen voidaan yhdessä miettiä, mitkä paikat ovat luotettavia tiedonlähteitä ja mitkä epäluottavia ja miksi näin on.
      • Tehtävän aikana on tärkeää kannustaa oppilaita puhumaan aina jollekin luotettavalle henkilölle, jos he kohtaavat tietoa, jota he eivät ymmärrä tai joka hämmentää heitä.
      • Dia 19: Oppilaiden kanssa voidaan keskustella tässä kohtaa luontevasti median vaikutuksesta oppilaiden elämään. Opettaja voi jakaa haluamallaan tavalla tässä kohtaa oppilaat pareihin tai pienryhmiin. Keskustelussa voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia apukysymyksiä tai väittämiä, joista opettaja voi valita ryhmälleen sopivimmat.
  • Kysymykset:
    • Miten koet median vaikuttavan sinuun ja muihin murrosikäisiin?
    • Mitä mieltä olet median esittämistä kauneus- ja kehonkuvaihanteista? Miten nämä ihanteet vaikuttavat sinuun ja ystäviisi?
    • Onko sinusta joskus tuntunut, että sosiaalinen media on vaikuttanut negatiivisesti itsetuntoosi tai sosiaalisiin suhteisiisi?
    • Minkälaisia riskejä näet internetin käytössä murrosiässäsi? Kuinka niiltä voisi parhaiten suojautua?
    • Minkälaista mainontaa ja markkinointia olet kohdannut viime aikoina mediassa? Kuinka hyvin pystyt erottamaan mainonnan ja todellisen tiedon toisistaan?
  • Väittämät:
    • Murrosikäiset nuoret ovat alttiita median vaikutuksille, kuten mediassa esiintyville kauneusihanteille ja vertaisryhmien asettamalle paineelle.
    • Mediassa esitetyt kauneusihanteet voivat lisätä murrosikäisten kokemaa epävarmuutta omasta kehostaan ja johtaa itsetunto-ongelmiin.
    • Internetin helppokäyttöisyys altistaa nuoret haitalliselle sisällölle, kuten väkivallalle ja epäsopivalle seksuaaliselle sisällölle.
    • Sosiaalisen median jatkuva käyttö voi heikentää nuoren sosiaalisia suhteita ja vuorovaikutustaitoja.
    • Median seksuaalipainotteinen sisältö voi vaikuttaa nuorelle syntyviin käsityksiin omasta seksuaalisuudestaan ja suhteistaan.
    • Sosiaalisen median alustat voivat tarjota nuorelle vertaistukea, mutta myös altistaa väärälle tiedolle ja kiusaamiselle.
      • Ryhmien keskusteluiden anti käydään lopuksi läpi yhdessä.

Vaihtoehtoisia tehtäviä käsitellä murrosiän muutoksia:

Miniväittelyt murrosiän muutoksista (Terve koululainen)

Pohdintatehtävä: Onko normaalia? (Terve koululainen)

Takaisin sivun alkuun