Lääkekasvatusta yläkoulussa – OPS 2016
Lääkekasvatuksen oppimateriaalit tukevat soveltuvin osin opetussuunnitelman (OPS 2016) mukaisia yläkoulun terveystiedon tavoitteita ja sisältöalueita. Oppimateriaaleissa on huomioitu terveystiedon laaja-alaisen osaamisen edistäminen ja lääkekasvatuksen linkittäminen oppilaiden kokemusmaailmaan. Materiaalit soveltuvat osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
Yläkoulun oppimateriaalien pohjana toimivat alemmilla luokilla opitut käsitykset terveydestä, sairauksista ja lääkkeistä. Lääkkeiden oikean käytön opettaminen on tarkoituksenmukaista opettaa osana laajempia kokonaisuuksia, esimerkiksi itsehoito (itsehoitolääkkeiden oikea käyttö) ja kansansairauksien, kuten astman tai diabeteksen hoito (reseptilääkkeiden oikea käyttö).
Yläkoulun teemakohtaisissa kuvauksissa on esitetty teemassa opiskeltavat asiat, lääkekasvatuksen oppimateriaaleista tunnistetut opetussuunnitelman (OPS2016) terveystiedon (vuosiluokat 7–9) mukaiset tavoitteet ja sisältöalueet sekä teemakohtaiset tehtävät:
TEEMA 1: Lääkkeet ja niiden erilaiset ominaisuudet
TEEMA 2: Lääkkeiden oikea käyttö ja tyypillisiä lasten sairauksia
TEEMA 3: Luotettavaa tietoa lääkkeistä
TEEMA 1: Lääkkeet ja niiden erilaiset ominaisuudet
Lääkkeet ja niiden erilaiset ominaisuudet teemassa tutustutaan resepti- ja itsehoitolääkkeiden välisiin eroihin, lääkkeiden erilaisiin vaikutustapoihin, lääkkeiden ja ravintolisien välisiin eroihin sekä opetellaan arvioimaan lääkärissä asioinnin tarvetta.
Terveystiedon opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy: “…käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.”
Vastaavat oppimateriaalit | |
Tehtävä: Resepti- ja itsehoitolääkkeiden väliset erot -tietovisa | |
Tehtävä: Lääkkeet vs. ravintolisät -tietovisa | |
Tehtävä: Lääkärin vastaanotolle? -tietovisa | |
Tuntisuunnitelma: Päänsäryn ja migreenin hoito | |
Tuntisuunnitelma: Purkista vai ruuasta – ravintolisien tarkoituksenmukainen käyttö | |
Tuntisuunnitelma: Lääkkeiden erilaiset käyttötarkoitukset sairauksien hoidossa |
TEEMA 2: Lääkkeiden oikea käyttö ja tyypillisiä lasten sairauksia
Lääkkeiden oikea käyttö ja tyypillisiä lasten sairauksia teemassa tutustutaan lääkkeiden oikean käytön periaatteisiin, lääkehoidon vaikutuksien seuraamiseen, lääkkeiden oikeaoppiseen säilyttämiseen ja hävittämiseen sekä tyypillisimpiin lasten sairauksiin.
Terveystiedon opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy: “…käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tehtävä: Lääkkeiden oikea käyttö -tietovisa |
Tehtävä: Lääkkeiden oikea käyttö -täydennystehtävä |
Tehtävä: Päänsärky -ryhmätyö |
TEEMA 3: Luotettavaa tietoa lääkkeistä
Luotettavaa tietoa lääkkeistä teemassa tutustutaan erilaisiin lääketiedon lähteisiin, lääkkeiden markkinointiin ja apteekissa asiointiin sekä opetellaan arvioimaan kriittisesti esimerkiksi internetistä löytyvää tietoa.
Terveystiedon opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä
T12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää…
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy: “…käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.”
S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri: “Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tehtävä: Internet tiedonlähteenä |
Tehtävä: Pakkausseloste -ryhmätyö |
Tehtävä: Lääkemainos vs. humpuukimainos |