Koulun ja valmentajien rooli lasten ja nuorten liikkumisessa
Myös koululla sekä muilla yhteisöillä on merkittävä roolinsa lasten ja nuorten liikkumisen tukijoina. Näiden toimijoiden tehtävänä on mahdollistaa liikkuminen, sekä auttaa lasta tai nuorta löytämään innostuksensa liikkumiseen.
Koulun rooli liikkumisen innostajana
Koulu toimii myös merkittävänä tekijänä lasten tai nuoren liikkumisinnokkuuden ja harrastamisen mahdollistajana ja edistäjänä. Liikuntatunneilla oppilaat pääsevät tutustumaan useisiin eri lajeihin ja oppivat perusliikuntataitoja. Tämä voi osaltaan rohkaista heitä hakeutumaan jonkun heitä kiinnostavan liikuntaharrastuksen pariin. Positiivinen, hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri liikuntatunneilla voi lisätä halua liikkua myös vapaa-ajalla.
Lisäksi koulupäivän yhteydessä järjestettävät maksuttomat, matalankynnyksen liikuntakerhot tukevat lasten ja nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua liikuntaharrastuksiin. Nämä kerhot tarjoavat tilaisuuden löytää uusia kiinnostuksen kohteita. Parhaimmillaan tämä voi johtaa hakeutumiseen seuratoimintaan tai lisätä omaehtoisen liikkumisen määrää myös vapaa-ajalla.
Valmentajan rooli liikuntaharrastuksissa
Valmentajan rooli lasten liikuntaharrastuksissa on merkittävä ja monipuolinen. Valmentajien tehtävänä on etenkin luoda kannustava ja turvallinen harrastusympäristö, jossa lapset voivat kehittyä sekä liikkumis- että sosiaalisissa taidoissaan. Miellyttäväksi luotu harrastusympäristö voi herättää lapsille positiivisen mielikuvan liikkumisesta ja harrastamisesta. Tärkeää on, että valmentajat pystyvät luomaan positiivisen ilmapiirin, jossa jokainen lapsi kokisi tulevansa arvostetuksi ja hyväksytyksi osaksi ryhmää.
Valmentajan tehtävänä on myös rohkaista lasten osallistumista sekä tukea heitä löytämään oma potentiaalinsa ja innostuksensa liikkumista kohtaan. Tämä voi tarkoittaa yksilöllisen ohjauksen ja palautteen antoa, joka samalla edistää jokaisen yksilölliseen tahtiin kehittymistä. Sen sijaan, että harrastuksissa keskityttäisiin pelkästään mitattaviin tuloksiin, tulisi valmentajien painottaa myös lasten viihtymistä ja oppimista. Lasten edistymisen huomaaminen ja kehuminen vahvistaa osaltaan heidän itsetuntoaan ja innostaa jatkamaan harrastuksen parissa. Kun nämä tekijät ovat kunnossa, voi se parantaa lasten ja nuorten kykyä omaksua aktiivinen ja liikunnallinen elämäntapa.
Monet nuoret pitävät vanhempia ja valmentajia luotettavina keskustelukumppaneina urheiluharrastuksesta puhuttaessa. Harrastuksen kannalta tärkeäksi koetaan se, että nuorella on mahdollisuus keskustella valmentajan kanssa. Kavereiden ja opettajien rooli korostuu niillä nuorilla, jotka harrastavat jotain liikuntalajia, mutta eivät kilpaile. Kilpailuihin osallistuvilla nuorilla taas tärkeinä keskustelukumppaneina pidetään erityisesti vanhempia, seuravalmentajaa ja huippu-urheilijoita tai muita asiantuntijoita.
Tutkimustietoa valmentajien roolista lasten ja nuorten liikkumisessa
Tulokset perustuvat Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2022 (LIITU) -tutkimusraportin lukuun 7.1: Urheilu ja seuraharrastaminen (Blomqvist ym. 2023).
LIITU 2022 -tutkimuksen mukaan enemmistö urheiluseurassa harrastavista lapsista ja nuorista koki:
- valmentajansa olevan ystävällinen sekä helposti lähestyttävä (75 %),
- olevan rohkaiseva sekä luovan kannustavan ilmapiirin harjoituksiin (74 %),
- innostavan liikkumaan omalla ajalla (71 %),
- huomioivan lapsen tai nuoren mielipiteitä ja ehdotuksia (67 %),
- olevan kiinnostunut lapsen tai nuoren kuulumisista (66 %) ja keskustelevan usein lapsen tai nuoren kanssa (64 %),
- sekä ohjaavan terveyttä edistäviin elämäntapoihin (66 %).
Lisäksi lähes puolet (47 %) lapsista ja nuorista kertoi valmentajansa kannustavan harrastamaan myös muita lajeja (Blomqvist ym. 2023).