Ravintobingo
Tämän tehtävän avulla oppilaat pääsevät lisäämään tietämystään ravitsemuksesta bingon muodossa.
Tavoite: Oppilas oppii nimeämään ja tunnistamaan erilaisia ravitsemukseen liittyviä käsitteitä.
Tarvikkeet: tyhjää paperia, johon piirtää bingoruudukko; kynä
Toteutus:
- Jokainen oppilas piirtää bingoruudukon 3×3. Ruudukkoon muodostuu yhteensä 9 ruutua.
- Tämän jälkeen oppilaat kirjoittavat ruudukkoon valitsemassaan järjestyksessä seuraavista sanoista yhdeksän:
Käsitteet: |
|
|
|
energia |
proteiinit |
kilokalorit |
rasvat |
syömishäiriö |
kivennäisaineet |
kuidut |
tyypin 2 diabetes |
vitamiinit | energiantarve |
lautasmalli |
ravintoaineet |
hiilihydraatit |
keliakia |
suojaravintoaineet |
ravitsemussuositukset |
perusaineen-vaihdunta |
laktoosi-intoleranssi |
kolesteroli |
osteoporoosi |
- Tämän jälkeen opettaja valitsee haluamansa kysymykset, jotka löytyvät alla olevan linkin kautta. Bingotaulukossa olevat sanat ovat vastauksia näihin kysymyksiin.
- Opettaja rakentaa 9 numeroitua tehtäväpistettä ympäri luokkatilaa. Jokaisella käsitteellä on siis oma numeronsa 2–10 väliltä.
- Oppilaat heittävät kahta noppaa luokan keskellä ja menevät summan osoittamalle pisteelle.
- Oppilaat miettivät sopivan vastauksen kysymykseen ja rastittavan käsitteen, jos sellainen löytyy heidän taulukostaan.
- Mikäli noppien summaksi tulee 11 tai 12 tai oppilaat heittävät numeron, jota vastaavan käsitteen he ovat jo raksittaneet bingolapusta, tulee heidän suorittaa noppien luvun mukainen määrä taukojumppaliikkeitä (esim. kyykkyjä, punnerruksia, X-hyppyjä), jotta he voivat heittää noppia uudelleen.
- Se oppilas, joka on saanut kolmen vastauksen suoran, joko vaaka-, pysty-, tai vinosuuntaan on kierroksen voittaja.
- Kun oppilas saa bingon, hän hyppää ylös ja nostaa molemmat kädet ilmaan.
- Peliä voidaan jatkaa vielä niin, että jaetaan hopea-, pronssisijat.
- Tämän jälkeen peliä voidaan pelata halutessaan useamman kerran uudestaan.
Opettajalle
Avaa sivu, jolla ovat tehtävän kysymykset ja vastaukset.
Takaisin sivun alkuun