Timplan:
Behandling av förkylning
Mål
Under denna studiehelhet lär du dig:
- identifiera de vanligaste symtomen på förkylning.
- behandla förkylning med hemmaknep.
- bedöma behovet av egenvårdsläkemedel vid behandling av symtom.
- att söka efter information på internet och bedöma uppgifternas tillförlitlighet.
Exempelfall och uppgifter
Veijos problem (pdf)
För läraren
Under de två lektionerna övar man på grupparbetsfärdigheter i grupper på 3–4 elever, färdigheter i informationssökning samt att framföra synpunkter och slutsatser utifrån den information som hittats. Studiehelhetens timplan stöder målen M4, M8 och M14 för undervisningen i omgivningslära samt innehållsområde I2 i läroplanen för årskurs 3–6. Lektionsplanen framskrider enligt SSI-undervisningen:
Scenarioskedet (15 min)
- Eleverna sätter sig in i ämnet och bekantar sig med Veijos problem i grupper på 3–4 elever.
- Eleverna funderar på frågor i anslutning till Veijos problem utifrån sina förhandskunskaper.
Undersökningsskedet (60 min)
- Eleverna väljer i grupperna tre webbplatser som källor till uppgiften.
- Eleverna söker på de valda webbplatserna information om förkylningssymtomen, hur de behandlas med huskurer och egenvårdsläkemedel, behovet av läkarbesök samt hur man förebygger förkylning.
- Eleverna bedömer i grupperna tillförlitligheten hos de webbplatser de valt.
Beslutsskedet (30 min)
- Eleverna diskuterar i grupperna tillförlitliga internetkällor och ger Veijo råd om tillförlitliga webbplatser.
- Eleverna berättar om sin grupps erfarenheter av hur deras tidigare kunskaper om förkylning och tillförlitligheten hos information om hälsa och läkemedel förändrades under tiden som de arbetade med uppgiften.
- Diskutera tillsammans elevernas slutsatser och motiveringarna till dem.
- Till sist bedömer eleverna sin egen kompetens med hjälp av bedönmingsskalan.
Tillbaka till toppen