Timplan:
Behandling av huvudvärk och migrän
Mål
Under denna studiehelhet lär du dig att:
- identifiera de vanligaste symtomen på huvudvärk och migrän samt deras likheter och skillnader.
- behandla huvudvärk och migrän med huskurer.
- bedöma behovet av egenvårdsläkemedel samt behovet av att uppsöka läkare.
- söka efter information på internet och bedöma uppgifternas tillförlitlighet.
Uppgift
Sonjas fall (pdf)
För läraren
Under de tre lektionerna övar man på grupparbetsfärdigheter i grupper på 3–5 elever, färdigheter i informationssökning samt att framföra synpunkter och slutsatser utifrån den information som hittats. Studiehelhetens timplan stöder målen M6 och M8 för undervisningen i hälsokunskap samt innehållsområdet I2 i läroplanen. Lektionsplanen framskrider enligt SSI-undervisningen:
Scenarioskedet (15 min)
- Eleverna bekantar sig med fallet Sonja, utifrån vilken ni för en gruppdiskussion utifrån elevernas aktuella kunskaper.
Undersökningsskedet (75 min)
- Eleverna väljer tre webbplatser som källor till uppgiften.
- Eleverna söker information om symtomen på huvudvärk och migrän samt deras skillnader och likheter på de valda webbplatserna.
- Eleverna söker på de valda webbsidorna information om behandlingen av huvudvärk och migrän med huskurer och egenvårdsläkemedel samt funderar på metoder för att förebygga huvudvärk och migrän.
- Eleverna bedömer tillförlitligheten hos den information som finns på internet i gruppen.
Beslutsskedet (45 min)
- Eleverna ställer diagnosen utgående från Sonjas symtom samt visar hur symtomen kan behandlas hemma och med egenvårdsläkemedel.
- Eleverna diskuterar i grupperna tillförlitliga internetkällor, förebyggande åtgärder samt fortsatta åtgärder i situationer där huskurer och egenvårdsläkemedel inte hjälper.
- Diskutera tillsammans elevernas slutsatser och motiveringarna till dem.
- Till sist bedömer eleverna sin egen kompetens med hjälp av bedömningsskalan.
Tillbaka till toppen