Uppgift:

Berättelsen Villes onda öra

Mål

Under uppgiften kommer eleverna lära sig att:

  • läkemedel har olika användningsändamål – de kan bota och förebygga sjukdomar och lindra symtom.
  • förstå att läkemedel alltid ska användas enligt anvisningarna.

 

Mamman undrar vad pojken har hållit på med i sitt rum. Pojken ligger i en säng med en mängd olika monitorer för att övervaka effekten av medicinering och säger till mamman "Vet du inte att effekten av mediciner bör övervakas?".

 

För läraren

Avsätt en halv lektion för denna uppgift. Uppgiften stöder mål M8 för undervisningen i omgivningslära i årskurserna 3–6 och innehållsområde I1 i läroplanen.

Utförandet av uppgiften:

1. Läraren eller eleverna själv läser berättelsen.

2. Efter att ha läst berättelsen diskutera tillsammans om läkemedel som hanteras i berättelsen:

  • Vilket läkemedel botade sjukdomen? (antibiotika dödar bakterier och hindrar dem från att växa, vilket förbättrar inflammationen som orsakas av bakterierna)
  • Vilket lindrade något av symtomen? (orala smärtstillande medel lindrar smärta)
  • Var något av läkemedlen sjukdomsförebyggande? (vaccinet förhindrar att sjukdomen utvecklas)

3. Diskussionen kan fortsätta utifrån elevernas egna erfarenheter och man kan fundera över vilken verkan de använda läkemedlen har haft. Vaccinationernas roll kan diskuteras utförligare om ämnet verkar intressera eleverna.

 

Berättelsen

Ville vaknar mitt i natten av att örat värker. Han har varit snuvig i flera dagar och nu gör det även ont i högra örat. Ville kan inte sova, då värken håller honom vaken. Han stiger upp och tassar fram till mamma. Mamma sover. Ville knuffar henne försiktigt och säger: ”Mamma, jag har ont i örat”. 

Mamma tittar yrvaket upp och frågar hurdan värken är. Hon vet att man inte behöver uppsöka en läkare mitt i natten, men konstaterar att det kan vara bra att ta värkmedicin. Ville tar tabletten och han vet att det är bra att samtidigt dricka ett glas vatten. Det dröjer inte länge förrän öronvärken lättar. Ville sover lugnt resten av natten. 

På morgonen tar mamma Ville till läkaren. Läkaren undersöker örat och konstaterar att han har en inflammation. ”Jag ska skriva en antibiotikakur på sju dagar, så att inflammationen läker”, konstaterar läkaren. På hemvägen går Ville med mamma till apoteket. På apoteket berättar Ville att han också tidigare har haft en antibiotikakur mot öroninflammation. Då var Ville ännu liten och antibiotikan var flytande, eftersom han ännu inte kunde svälja tabletter. Ville tyckte att medicinen smakade illa och beslutade då att träna att svälja med hjälp av blåbär. Nu ordinerade läkaren ett läkemedel i tablettform. Farmaceuten berättar ytterligare att antiantibiotikakuren tas regelbundet då Ville tar sitt läkemedel klockan åtta på morgonen innan han går till skolan och klockan åtta på kvällen innan han lägger sig. Innan Ville går påminner farmaceuten honom ännu om att ta hela kuren på sju dagar enligt läkarens ordination till slut, även om öronvärken skulle lätta redan inom ett par dagar. I annat fall kan en del av de bakterier som orsakar öroninflammation överleva och på nytt börja föröka sig.

Hemma ger mamma Ville den första antibiotikatabletten och efter det börjar örat läka. Efterso det fortfarande värker i örat, ger mamma honom också värkmedicin. 

Pling-plong, pling-plong, dörrklockan ringer. Ville springer för att öppna dörren. Det är hans kompis Isa som står bakom dörren. Isa kommer in och visar att hon har ett plåster på överarmen. ”Jag blev vaccinerad hos hälsovårdaren idag. Det gjorde lite ont när hon stack in nålen, men nu gör det inte ont längre”, suckar Isa av lättnad. ”Vilken spruta fick du?”, undrar Ville. Isa berättar att hon fick en spruta mot polio. Hon vet att polio är en allvarlig sjukdom som kan orsaka förlamning. Ville visar Isa sina egna mediciner och berättar att han kan komma till skolan redan i morgon, eftersom han inte längre har feber och även annars mår bra. Ville vet också att öroninflammation inte smittar.

 

Tillbaka till toppen