Timplan:
Behandling av öroninflammation
Mål
Under denna studiehelhet lär du dig:
- identifiera de vanligaste symtomen på öroninflammation.
- bedöma behovet av egenvårdsläkemedel och behovet av att uppsöka läkare.
- bekanta sig med bipacksedeln för läkemedlet.
Exempelfall och uppgifter
Annes problem (pdf)
Exempelbipacksedeln: Ontbort 200 mg (pdf)
För läraren
Under de två lektionerna övar man på grupparbetsfärdigheter i grupper på 3–4 elever, färdigheter i informationssökning samt att framföra synpunkter och slutsatser utifrån den information som hittats. Studiehelhetens timplan stöder målen M4 och M19 för undervisningen i omgivningslära samt innehållsområde I1 läroplanen för årskurs 3–6. Lektionsplanen framskrider enligt SSI-undervisningen:
Scenarioskedet (15 min)
- Eleverna sätter sig in i ämnet och bekantar sig med Annes problem i grupper på 3–4 elever.
- Eleverna funderar på frågorna kring Annes problem utifrån sina förhandskunskaper.
Undersökningsskedet (60 min)
- Läraren presenterar för eleverna länkarna Infektioner i de övre luftvägarna – de vanligaste sjukdomarna hos barn, Rätt användning av läkemedel och Akut öroninflammation hos barn, God Medicinisk Praxis.
- Eleverna söker i grupperna utifrån de länkar som läraren presenterat information om symtomen på öroninflammation och behandlingsmetoderna med hjälp av huskurer och läkemedel.
- Eleverna bekantar sig i grupperna med bipacksedeln för exempelläkemedlet Ontbort och svarar på frågor om det.
- Eleverna drar slutsatser utifrån den information de hittat och tar ställning till huvudproblemet i undersökningen.
Beslutsskedet (20 min)
- Eleverna diskuterar i grupperna vilka råd de skulle ge Anne om förebyggande och behandling av öroninflammation samt korrekt användning av läkemedlet mot öroninflammation.
- Diskutera tillsammans elevernas slutsatser och motiveringarna till dem.
- Till sist bedömer eleverna sin egen kompetens med hjälp av bedömningsskalan.
Tillbaka till toppen