Läkemedelsfostran i lågstadiet – LP 2016
Läromedlen om läkemedelsfostran stöder till tillämpliga delar målen och det centrala innehållet för lågstadiets omgivningslära enligt finsk läroplanen (LP 2016). I läromedlen har man beaktat främjandet av en bred kompetens och kopplingen av läkemedelsfostran till elevernas upplevelsevärld som betonas inom omgivningslära. Materialen lämpar sig som en del av mångvetenskapliga lärområden.
Målet med läromedlen för lågstadiet är att skapa en grund för att förstå faktorer som anknyter till hälsa, sjukdom och behandling av sjukdomar. Informationen om rätt och ändamålsenlig användning av läkemedel har en naturlig koppling till teman kring hälsa och sjukdom i materialet.
De tematiska beskrivningarna av lågstadiet presenterar de ämnen som ska studeras inom temat, samt mål och centralt innehåll och tematiska uppgifterna för omgivningslära enligt grunderna för läroplanen (årskurserna 1–2 och 3–6) som identifierats i läromedlen för läkemedelsfostran:
TEMA 1: Läkemedel och deras olika användningsområden
TEMA 2: Rätt användning av läkemedlet
TEMA 3: Tillförlitlig information om läkemedel
TEMA 1: Läkemedel och deras olika användningsområden
I årskurserna 1–2 lär man sig förstå att läkemedlen är personliga, att de endast ska användas för behov och att de inte är mat eller godis.
Centrala målet (M) och innehållsområden (I) i omgivingslära i läroplanen 2016
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv: “Vardagliga hälsovanor och -färdigheter tränas.”
Motsvarande läromedel |
Uppgift: Berättelsen Lilla Nalles onda öra |
I årskurserna 3–6 lär man sig att identifiera skillnader mellan recept- och egenvårdsläkemedel, olika dosformer av läkemedel samt att förstå att läkemedel har en individuell effekt – alla läkemedel lämpar sig inte för alla.
Centrala målet (M) och innehållsområden (I) i omgivingslära i läroplanen 2016
M4 uppmuntra eleven att formulera frågor om olika ämnesområden samt att använda dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
I1 Jag som människa: ”Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, …, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård.”
Motsvarande läromedel |
Uppgift: Grupparbete Egenvård av förkylningssymtom |
Uppgift: Berättelsen Villes onda öra |
TEMA 2: Rätt användning av läkemedlet
I årskurserna 1–2 lär man sig förstå att läkemedel används för behandling av sjukdomar och symtom och att det finns anvisningar om användningen av dem.
Centrala målet (M) och innehållsområden (I) i omgivingslära i läroplanen 2016
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
I2 Livet hemma och i skolan: “Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, …, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.”
Motsvarande läromedel |
Uppgift: Berättelsen om Mormors medicin |
I årskurserna 3–6 lär man sig att ett läkemedel är ett sätt att behandla besvär och att det också finns läkemedelsfria egenvårdsmetoder. Dessutom lär man sig att bedöma när besvären kräver läkarbesök.
Centrala målet (M) och innehållsområden (I) i omgivingslära i läroplanen 2016
M4 uppmuntra eleven att formulera frågor om olika ämnesområden samt att använda dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor samt livets gång…uppmuntra eleven att öva och tillämpa sina kunskaper om hälsa i vardagen
I1 Jag som människa: ”Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, …, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård.”
Motsvarande läromedel |
Timplan: Behandling av öroninflammation |
TEMA 3: Tillförlitlig information om läkemedel
I årskurserna 1–2 lär man sig att förstå att man kan köpa läkemedel på apoteket, där man också kan be om råd som stöd för rätt användning av läkemedel. Dessutom lär man sig att bekanta sig med läkemedelsförpackningen under handledning av en vuxen.
Centrala målet (M) och innehållsområden (I) i omgivingslära i läroplanen 2016
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
I2 Livet hemma och i skolan: “Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, …, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.”
Motsvarande läromedel |
Timplan: Vad händer på apotek? |
Uppgift: Att bekanta sig med läkemedelsförpackningen |
I årskurserna 3–6 lär man sig att läkemedelsförpackningen innehåller nödvändig information som stöd för rätt användning av läkemedlet bl.a. i bruksanvisningen och bipacksedeln. Dessutom lär man sig att ställa frågor om användningen av läkemedel, uträtta ärenden på apoteket och kritiskt bedöma tillförlitligheten hos läkemedelsinformationen på internet.
Centrala målet (M) och innehållsområden (I) i omgivingslära i läroplanen 2016
M4 uppmuntra eleven att formulera frågor om olika ämnesområden samt att använda dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
M14 handleda eleven att söka tillförlitlig information, uttrycka olika synpunkter och motivera dem samt tolka och kritiskt bedöma informationskällor och synvinklar
I2 Vardagliga situationer och sammanhang: ”Eleverna får öva sig att beskriva vardagliga situationer, fenomen och teknik med begrepp och modeller från olika ämnesområden. Eleverna övar sig att delta i olika grupper och funderar över hur olika sociala situationer och sammanhang påverkar välbefinnandet”
Motsvarande läromedel |
Timplan: Behandling av förkylning |
Uppgift: Att bekanta sig med bipacksedeln |
Uppgift: Tolkning av bruksanvisningarna |
Uppgift: Att bekanta sig med läkemedelsförpackningen |
Uppgift: Rollspelet apoteksbesök |