Timplan:
Vad händer på apotek?
Mål
Under denna studiehelhet lär eleverna sig att:
- känna apotekets verksamhet.
- få erfarenhet av att besöka ett apotek.
- ett apotek är en källa till pålitlig medicin.
- förstå att man kan fråga apoteket om sådant som gäller användningen av läkemedel.
För läraren
Innan du avslutar studiehelhet, ordna ett besök på ett närliggande apotek. Du kan kontakta din apotekspersonal via kontaktformuläret. Kom överens med apotek om tidpunkten, innehållet och målen för ditt besök.
Under de tre lektionerna övar läraren att arbeta i grupp, att söka information samt att framföra synpunkter och slutsatser utifrån den information som hittats. Studiehelhetens timplan stöder mål M8 för undervisningen i hälsokunskap samt innehållsområdet I2 i läroplanen. Lektionsplanen framskrider enligt SSI-undervisning:
Scenarioskedet (30 min)
- Koncentrera sig med hjälp av bilder med apotekstema som finns på Internet. Diskutera tillsammans om bilder:
- Vad finns på bilden?
- Var någonstans är personerna på bilden?
- Var kan man köpa produkterna på bilden?
- Varför har personerna på bilden möjligen kommit till apoteket?
- Vad gör apotekspersonalen på bilden?
- Varför behövs det personal på apoteket?
- Varför är det viktigt att kunna använda läkemedel rätt?
- Diskutera med eleverna deras erfarenheter av att göra affärer på ett apotek. Kartlägg också om eleverna vet var deras lokala apotek ligger.
Undersökningsskedet (60 min)
- Besök apoteket med eleverna.
- Tänk på följande under besök:
- Vad säljs på apoteket? / Vad kan man köpa på apoteket?
- Vad gör apotekets personal?
- Hur kan jag välja rätt produkter? / Hur kan jag få information om apotekets produkter?
- Hur går det till att köpa produkter på apoteket? (receptläkemedel och egenvårdsläkemedel, vuxen- och barnkunder osv.)
Beslutsskedet (45 min)
- Diskutera tillsammas erfarenheterna av besöket.
- Bilda grupper på 3–4 elever.
- Till varje grupp utdela material med inspirationsbilder som visar olika produkter som kan köpas på apoteket samt situationer med rådgivning om och inköp av mediciner.
- Varje grupp ger utifrån bilden uppslag till ett drama där en kund kommer till apoteket och får de råd som behövs.
- Varje grupp presenterar sitt skapade drama för de andra.
- Diskutera tillsammans de presenterade dramerna. Eleverna drar tillsammans motiverade slutsatser av följande:
- Vad händer på apoteket?
- Varför behövs det personal på apoteket?
- Var kan eleverna få mer information om rätt användning av läkemedel?
- Varför är det viktigt att kunna använda läkemedel rätt?
Tillbaka till toppen