Idrottssäkerhet i skolan
Minneslistan för idrottssäkerhet i skolans förutsättningar
Adekvata förutsättningar för första hjälpen
- Skolorna ska ha tillräckligt med personal som har uppdaterade kunskaper inom första hjälpen.
- Det finnas kännedom om var utrustning för första hjälpen finns och utrustningen ska vara i adekvat skick.
- Om elever har goda kunskaper om olyckor, hur man förebygger dessa och hur man ger behandling, hjälper detta när olyckan är framme.
Omständigheterna och instruktionerna ska granskas
- Att alla redskap, utrymmen och verksamhetsmiljöer är i adekvat skicka bör kontrolleras regelbundet.
- Tydliga bruksanvisningar för apparatur och utrustning ska finnas synligt.
- Upptäckta brister ska åtgärdas omgående.
Regler har sin plats
- Kloka regler och konsekvent övervakning av att de efterlevs hjälper till att förebygga många skador och tillbud.
- Elever ska veta vilkan klädsel och övrig utrustning som krävs på de olika lektionerna och i olika situationer.
- Skolans regler och spelreglerna för de olika läroämnena bör diskuteras regelbundet.
Hedra uppvärmningen
- En tillräcklig och mångsidig uppvärmning bidrar till att förebygga skador på idrottslektioner.
- Uppvärmning ska ske enligt de kommande idrottsrekommendationerna.
Mer rörelse i skoldagen
- När det finns möjlighet till mångsidig rörelse i skolans vardag resulterar detta i bättre kondition, bättre färdigheter och bättre kroppsliga förutsättningar för att hantera plötsliga situationer i vardagen.
- Engagera eleverna.
- Ta hänsyn till lektionerna, rasterna och användningen av skolans utrymmen och omgivning efter skoldagen.
Bekanta dig med skololyckor
Tillbaka till toppen