Hälsobingo: Sömn

Med denna uppgift är det möjligt för elever att öka sin kunskap om sömn och vila i form av bingo.

Mål: Elever utvecklar förmågan att namnge och känna igen begrepp som anknyter till sömn och vila.

Tillbehör: tomt papper att rita ett bingorutnät på; penna

Genomförande:

  • Varje elev ritar ett bingorutnät 3×3. Totalt bildas 9 rutor i rutnätet.
  • Därefter skriver eleverna nio av följande ord i rutnätet i den ordning de själva väljer:
Begreppen:
sömnhygiensömnlöshetmelatoninREM-sömn
sömnapnélätt sömnsömnbristtillväxthormon
läsningmuskeltrötthetsömncykeldjup sömn
motståndskraftsömnrytmtallkottkörtelkost
sömndagboksömnbehovkoffeinblåljus
  • Därefter väljer läraren vilka frågor han eller hon vill fråga, vilka hittas via länken nedan. Orden i Bingotabellen är svaren på dessa frågor.
  • Läraren sätter upp nio numrerade uppgiftsstationer runt om i klassrummet. Varje begrepp har alltså sitt eget nummer mellan 2 och 10.
  • Eleverna kastar två tärningar i mitten av klassrummet och går till den uppgiftsstation som motsvarar summan.
  • Eleverna funderar på ett lämpligt svar på frågan och kryssar i begreppet om det finns i deras tabell.
  • Om summan av tärningarna blir 11 eller 12, eller om eleverna slår ett nummer vars begrepp de redan har kryssat i på sin bingotabell, måste de utföra lika många pausgymparörelser som tärningarnas summa (t.ex. knäböj, armhävningar, X-hopp) för att få kasta tärningarna igen.
  • Eleven som har fått tre svar i rak riktning, antingen horisontellt, vertikalt eller diagonalt, är vinnaren av omgången.
  • När eleven får bingo, hoppar han eller hon upp och lyfter båda händerna i luften.
  • Man kan fortsätta spelet ytterligare genom att dela på silver-, brons-placeringarna.
  • Därefter kan spelet spelas om flera gånger om man så önskar.

För läraren

Öppna sidan med uppgiftens frågor och svar.

Tillbaka till toppen