Hälsobingo: Kost
Med denna uppgift är det möjligt för elever att öka sin kunskap om kost i form av bingo.
Mål: Elever utvecklar förmågan att namnge och känna igen begrepp som anknyter till kost.
Tillbehör: tomt papper att rita ett bingorutnät på; penna
Genomförande:
- Varje elev ritar ett bingorutnät 3×3. Totalt bildas 9 rutor i rutnätet.
- Därefter skriver eleverna nio av följande ord i rutnätet i den ordning de själva väljer.
Begreppen: | |||
energi | ätstörning | vitaminer | kolhydrater |
basalmetabolism | proteiner | kilokalorier | fetter |
mineralämnen | fibrer | typ 2-diabetes | energibehov |
tallriksmodellen | näringsämnen | celiaki | skyddsnäringsämnen |
näringsrekommendationer | laktosintolerans | kolesterol | osteoporos |
- Därefter väljer läraren vilka frågor han eller hon vill fråga, vilka hittas via länken nedan. Orden i Bingotabellen är svaren på dessa frågor.
- Läraren sätter upp nio numrerade uppgiftsstationer runt om i klassrummet. Varje begrepp har alltså sitt eget nummer mellan 2 och 10.
- Eleverna kastar två tärningar i mitten av klassrummet och går till den uppgiftsstation som motsvarar summan. Eleverna funderar på ett lämpligt svar på frågan och kryssar i begreppet om det finns i deras tabell.
- Om summan av tärningarna blir 11 eller 12, eller om eleverna slår ett nummer vars begrepp de redan har kryssat i på sin bingotabell, måste de utföra lika många pausgymparörelser som tärningarnas summa (t.ex. knäböj, armhävningar, X-hopp) för att få kasta tärningarna igen.
- Eleven som har fått tre svar i rak riktning, antingen horisontellt, vertikalt eller diagonalt, är vinnaren av omgången.
- När eleven får bingo hoppar han eller hon upp och lyfter båda händerna i luften.
- Man kan fortsätta spelet ytterligare genom att dela på silver-, brons-placeringarna.
- Därefter kan spelet spelas om flera gånger om man så önskar.
För läraren
Tillbaka till toppen