Hälsobingo: kost

Med denna uppgift är det möjligt för elever att öka sin kunskap om kost i form av bingo.

Mål: Elever utvecklar förmågan att namnge och känna igen begrepp som anknyter till kost.

Tillbehör: tomt papper att rita ett bingorutnät på; penna

Genomförande:

  • Varje elev ritar ett bingorutnät 3×3. Totalt bildas 9 rutor i rutnätet.
  • Därefter skriver eleverna nio av följande ord i rutnätet i den ordning de själva väljer.
Begreppen:
energiätstörningvitaminerkolhydrater
basalmetabolismproteinerkilokalorierfetter
mineralämnenfibrertyp 2-diabetesenergibehov
tallriksmodellennäringsämnenceliakiskyddsnäringsämnen
näringsrekommendationerlaktosintoleranskolesterolosteoporos
  • Därefter väljer läraren vilka frågor han eller hon vill fråga, vilka hittas via länken nedan. Orden i Bingotabellen är svaren på dessa frågor.
  • Eleverna kryssar för ett lämpligt begrepp, om ett sådant finns i deras tabell. Tillsammans kan man också fundera på ett lämpligt svar på frågan.
  • Eleven som har fått tre svar i rak riktning, antingen horisontellt, vertikalt eller diagonalt, är vinnaren av omgången.
  • När eleven får bingo hoppar han eller hon upp och lyfter båda händerna i luften.
  • Man kan fortsätta spelet ytterligare genom att dela på silver-, brons-placeringarna.
  • Därefter kan spelet spelas om flera gånger om man så önskar.

För läraren

Öppna sidan med uppgiftens frågor och svar.
Tillbaka till toppen