Tehtävä:

Pikku-Nallen kipeä korva -tarina

Tavoitteet

Tehtävän aikana oppilaat oppivat: 

  • hahmottamaan, että lääkkeillä on eri käyttötarkoituksia – lääkkeillä voidaan parantaa ja ehkäistä sairauksia sekä lievittää oireita
  • ymmärtämään, että lääkkeitä tulee aina käyttää ohjeiden mukaisesti

Poika on alkamassa syödä lettua. Tyttö muistuttaa, että pojalla on antibioottikuuri ja pakkausselosteen ohjeiden mukaan tabletti pitää ottaa tyhjään vatsaan.

Opettajalle 

Tähän tehtävään on hyvä varata puolikas oppitunti. Tehtävä tukee OPS:n vuosiluokkien 1–2 ympäristöopin tavoitetta T8 ja sisältöaluetta S5.

Tehtävän toteutus:

1. Opettaja lukee tarinan ja pysähtyy merkittyihin paikkoihin. Taukojen aikana oppilaat toimivat ohjeiden perusteella sen mukaan, toimitaanko tarinassa oikein (X-hyppy) vai väärin (kyykky). Tauon jälkeen opettaja kertoo oikean vastauksen.  

2. Lopuksi tarinan tapahtumista keskustellaan yhdessä ja pohditaan seuraavia yleisiä ja oppilaiden omiin kokemuksiin liittyviä asioita: 

  • Mitä muuta lääke voi tehdä kuin lievittää oireita ja parantaa sairauksia? (Lääkkeet ja rokotteet voivat lisäksi ennaltaehkäistä sairauksia.)
  • Mihin sairauksiin oppilaat ovat käyttäneet lääkkeitä?
  • Onko lääke lievittänyt oiretta, parantanut sairauden vai ennaltaehkäissyt sairautta?

Tarina 

Pikku-Nalle on käymässä nukkumaan koulupäivän jälkeen. Nalle-äiti käy peittelemässä hänet vuoteeseen, mutta Pikku-Nalle ei meinaa saada unta. Hänellä on ollut jo useita päiviä nuhainen olo, mutta olo vain pahenee ja korvaakin särkee. Hän ei kuitenkaan halua häiritä Nalle-äidin iltapuuhia, eikä sano äidille mitään. (TAUKO: Kyykky)  

Lopulta kipu yltyy ja hän kutsuu Nalle-äidin paikalle. Nalle-äiti kokeilee Pikku-Nallen otsaa ja se tuntuu lämpöiseltä. Pikku-Nallella on kuumetta. Hän on surullinen: ”Huomenna en pääse kouluun!”. Nalle-äiti hakee kipulääkettä ja antaa sitä kipua lievittämään. Pikku-Nallella on kylmä ja hän haluaa lisää peittoja päälle. (TAUKO: Kyykky)

Nalle-äiti kuitenkin tietää, että kuumeessa kannattaa mieluummin olla viileässä, silloin kuume laskee. ”Huomenaamulla mennään lääkäriin” hän sanoo. Seuraavana aamuna Pikku-Nalle menee Nalle-äidin kanssa lääkäriin. Pikku-Nallea vähän jännittää: ”Mitähän se lääkäri sanoo?”. Lääkäri tutkii korvan. ”Korvatulehdushan se on” hän sanoo. Hän määrää Pikku-Nallelle antibioottilääkettä. ”Muista syödä tätä lääkettä kuuri loppuun eli viisi päivää”, lääkäri sanoo, ”Silloin korvatulehduksen aiheuttaneet bakteerit varmasti kuolevat pois ja paranet”. Pikku-Nalle lupaa. (TAUKO: X-hyppy)

Kotimatkalla poiketaan apteekkiin. Pikku-Nalle haluaa itse tulla mukaan juttelemaan lääkkeestään apteekissa. (TAUKO: X-hyppy)

Pikku-Nalle ojentaa reseptin ja kertoo farmaseutille, että korva on kipeä. ”Onneksi lääkkeet rupeavat helpottamaan nopeasti”, farmaseutti kertoo. Lääkkeen valmiiksi laittaminen vie vähän aikaa. Farmaseutti neuvoo, miten pulloa pitää ravistaa aina ennen lääkkeen ottoa. Farmaseutin kanssa jutellaan vielä, että antibioottikuuri tulee otettua tarpeeksi säännöllisesti, kun Pikku-Nalle ottaa sen aamulla kahdeksan maissa ennen kouluun lähtöä ja illalla taas kahdeksalta ennen nukkumaan menoa. Kotona Nalle-äiti antaa Pikku-Nallelle antibioottinestettä. Sitä otetaan 10 millilitraa ruiskuun, josta Pikku-Nalle ottaa sen suuhunsa. ”Onpas pahanmakuista”, Pikku-Nalle sanoo, ”En halua syödä tätä enää!”. (TAUKO: Kyykky)

”Ai niin – tauti paranee vain, jos syön lääkettä kuurin loppuun”. Seuraavana aamuna Pikku-Nalle sanoo ”Äiti, antaisitko minulle lääkkeeni, että parannun”. (TAUKO: X-hyppy)

Vaikka lääke maistuu vähän pahalle, Pikku-Nalle ottaa sen joka päivä viiden päivän ajan. Päälle hän juo aina lasin vettä. Lääke parantaa korvan. Kun kuume on laskenut ja olo on hyvä, Pikku-Nalle voi palata kouluun. 

Takaisin sivun alkuun