Lääkekasvatusta alakoulussa – OPS 2016
Lääkekasvatuksen oppimateriaalit tukevat soveltuvin osin opetussuunnitelman (OPS 2016) mukaisia alakoulun ympäristöopin tavoitteita ja sisältöalueita. Oppimateriaaleissa on huomioitu ympäristöopin laaja-alaisen osaamisen edistäminen ja lääkekasvatuksen linkittäminen oppilaiden kokemusmaailmaan. Materiaalit soveltuvat osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
Alakoulun oppimateriaalien tavoitteena on luoda pohja terveyteen, sairauteen ja sairauksien hoitoon liittyvien tekijöiden ymmärtämiseksi. Lääkkeiden oikea ja tarkoituksenmukainen käyttö kytkeytyy materiaaleissa luontevasti terveyteen ja sairauteen liittyviin teemoihin.
Alakoulun teemakohtaisissa kuvauksissa on esitetty teemassa opiskeltavat asiat, lääkekasvatuksen oppimateriaaleista tunnistetut opetussuunnitelman (OPS2016) ympäristöopin (vuosiluokat 1–2 ja 3–6) mukaiset tavoitteet ja sisältöalueet sekä teemakohtaiset tehtävät:
TEEMA 1: Lääkkeet ja niiden erilaiset ominaisuudet
TEEMA 2: Lääkkeiden oikea käyttö ja tyypillisiä lasten sairauksia
TEEMA 3: Luotettavaa tietoa lääkkeistä
TEEMA 1: Lääkkeet ja niiden erilaiset ominaisuudet
Vuosiluokilla 1–2 opetellaan ymmärtämään, että lääkkeet ovat henkilökohtaisia, niitä tulee käyttää vain tarpeeseen ja että ne eivät ole ruokaa tai karkkia.
Ympäristöopin opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen: “Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tehtävä: Pikku-Nallen kipeä korva -tarina |
Vuosiluokilla 3–6 opetellaan tunnistamaan resepti- ja itsehoitolääkkeiden välisiä eroja, lääkkeen eri annosmuotoja sekä opitaan käsittämään, että lääkkeillä on yksilöllinen vaikutus – kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille.
Ympäristöopin opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
S1 Minä ihmisenä: “Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, …,sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tehtävä: Flunssan oireiden itsehoito -ryhmätyö |
Tehtävä: Veijon kipeä korva -tarina |
TEEMA 2: Lääkkeiden oikea käyttö ja tyypillisiä lasten sairauksia
Vuosiluokilla 1–2 opetellaan ymmärtämään, että lääkkeitä käytetään sairauksien ja oireiden hoitoon ja, että niiden käyttöön liittyy ohjeita.
Ympäristöopin opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
S2 Kotona ja koulussa toimiminen: “Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa … arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tehtävä: Mummon lääkkeet -tarina |
Vuosiluokilla 3–6 opitaan, että lääke on yksi keino vaivojen hoitoon ja on olemassa myös lääkkeettömiä itsehoitokeinoja. Lisäksi opetellaan arvioimaan, milloin vaiva edellyttää lääkärissä asiointia.
Ympäristöopin opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä…rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamista arjessa
S1 Minä ihmisenä: “Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, – ,sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tuntisuunnitelma: Korvatulehduksen hoito |
TEEMA 3: Luotettavaa tietoa lääkkeistä
Vuosiluokilla 1–2 opetellaan ymmärtämään, että lääkkeitä voi ostaa apteekista ja sieltä saa voi kysyä neuvoa lääkkeiden oikean käytön tueksi. Lisäksi opetellaan tutustumaan lääkepakkaukseen aikuisen opastuksella.
Ympäristöopin opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
S2 Kotona ja koulussa toimiminen:
“Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista.
Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa…arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tuntisuunnitelma: Mitä apteekissa tapahtuu? |
Tehtävä: Lääkepakkaukseen tutustuminen |
Vuosiluokilla 3–6 opitaan, että lääkepakkauksesta löytyy tarpeellista tietoa lääkkeen oikean käytön tueksi mm. lääkkeen käyttöohjeesta sekä pakkausselosteesta. Lisäksi opetellaan esittämään kysymyksiä lääkkeiden käyttöön liittyen, asioimaan apteekissa ja arvioimaan kriittisesti internetistä löytyvän lääketiedon luotettavuutta.
Ympäristöopin opetussuunnitelman 2016 tavoitteet (T) ja sisältöalueet (S)
T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia
S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen: “Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.”
Vastaavat oppimateriaalit |
Tuntisuunnitelma: Flunssan hoito |
Tehtävä: Pakkausselosteeseen tutustuminen |
Tehtävä: Käyttöohjeiden tulkitsemistehtävä |
Tehtävä: Lääkepakkaukseen tutustuminen |
Tehtävä: Apteekissa käynti -roolileikki |