Tuntisuunnitelma:
Mitä apteekissa tapahtuu?
Tavoitteet
Tämän opiskelukokonaisuuden aikana oppilas:
- tutustuu apteekin toimintaan.
- saa kokemuksen apteekissa vierailusta.
- oppii, että apteekki on luotettavan lääketiedon lähde.
- oppii, että apteekista voi kysyä neuvoa lääkkeiden oikeasta käytöstä.
Opettajalle
Ennen opiskelukokonaisuuden toteuttamista, sovi vierailu lähiapteekkiin. Voit ottaa yhteyttä apteekkiin yhteydenottolomakkeen avulla. Sopikaa vierailun sisältö ja tavoitteet apteekin kanssa.
Kolmen oppitunnin aikana harjoitellaan yhteistyö- ja arjentaitoja sekä kysymysten muodostamista ja johtopäätösten tekemistä. Opiskelukokonaisuuden tuntisuunnitelma tukee OPS:n ympäristöopin tavoitetta T8 ja sisältöaluetta S2. Tuntisuunnitelma etenee SSI-lähestymistavan mukaisesti:
Skenaariovaihe (30 min)
- Virittäytykää aiheeseen internetistä löytyvien apteekkiaiheisten kuvien avulla. Keskustelkaa kuvista:
- Mitä kuvassa on?
- Mistä paikasta kuvassa olevia tuotteita voi ostaa?
- Missä paikassa kuvan henkilöt ovat?
- Miksi kuvan henkilöt ovat tulleet apteekkiin?
- Mitä kuvassa oleva henkilökunta tekee?
- Miksi henkilökuntaa tarvitaan apteekissa?
- Miksi lääkkeiden oikea käyttö on tärkeä taito?
- Keskustelkaa yhdessä oppilaiden kanssa, millaisia kokemuksia heillä on apteekissa asioinnista. Kartoita lisäksi, tietävätkö oppilaat missä heidän lähiapteekkinsa sijaitsee.
Tutkimusvaihe (60 min)
- Vierailkaa apteekissa oppilaiden kanssa.
- Käsitelkää seuraavia asioita vierailun aikana:
- Mitä apteekissa myydään? / Mitä apteekista voi ostaa?
- Mitä apteekin henkilökunta tekee?
- Miten osaan valita oikean tuotteen? / Miten voin saada tietoa apteekin tuotteista?
- Miten tuotteiden ostaminen tapahtuu apteekissa? (resepti- ja itsehoitolääkkeet, aikuis- ja lapsiasiakkaat jne.)
Päätöksentekovaihe (45 min)
- Keskustelkaa yhdessä apteekkivierailun kokemuksista.
- Muodostakaa 3-4 oppilaan ryhmät.
- Jaa jokaiselle ryhmälle yksi virikekuva, jossa on kuvattu apteekista ostettavia tuotteita sekä lääkeneuvonta ja ostostilanne apteekissa.
- Ryhmät valmistelevat ja toteuttavat virikekuvan pohjalta näytelmän, jossa asiakas vierailee apteekissa ja saa tarvitsemiaan neuvoja.
- Ryhmät esittävät näytelmän muille.
- Keskustelkaa yhdessä oppilaiden esittämistä näytelmistä. Oppilaat esittävät johtopäätöksensä seuraavien kysymysten perusteella:
- Mitä apteekissa tapahtuu?
- Miksi henkilökuntaa tarvitaan apteekissa?
- Keneltä oppilaat voivat saada lisätietoa lääkkeiden oikeasta käytöstä?
- Miksi lääkkeiden oikea käyttö on tärkeä taito?
Takaisin sivun alkuun