Tuntisuunnitelma:

Flunssan hoito

Tavoitteet 

Tämän opiskelukokonaisuuden aikana opit: 

  • tunnistamaan flunssan yleisimpiä oireita. 
  • hoitamaan flunssaa kotikonstein. 
  • arvioimaan itsehoitolääkkeiden tarvetta oireiden hoidossa. 
  • etsimään tietoa internetistä ja arvioimaan löydetyn tiedon luotettavuutta.

Esimerkkitapaus ja tehtävät

Veijon pulma (pdf)

 

Teksti ”Annostus painon mukaan?” Lääkäriasuinen poika ja lääkkeitä vaa’alla.

 

Opettajalle

Kahden oppitunnin aikana harjoitellaan ryhmätyötaitoja 34 oppilaan ryhmissä, tiedonhakutaitoja sekä näkemysten ja johtopäätösten esittämistä löydetyn tiedon perusteella. Opiskelukokonaisuuden tuntisuunnitelma tukee OPS:n vuosiluokkien 36 ympäristöopin opetuksen tavoitteita T4, T8 ja T14 sekä sisältöaluetta S2. Tuntisuunnitelma etenee SSI-lähestymistavan mukaisesti:

Skenaariovaihe (15 min)

  • Oppilaat virittäytyvät aiheeseen ja tutustuvat Veijon pulma -tarinaan 34 oppilaan ryhmissä. 
  • Oppilaat pohtivat Veijon pulma -tarinaan liittyviä kysymyksiä ennakkotietämyksensä pohjalta.

Tutkimusvaihe (60 min)

  • Oppilaat valitsevat ryhmissä kolme verkkosivustoa tehtävien lähteiksi.
  • Oppilaat etsivät valituilta verkkosivuilta tietoa flunssan oireista, niiden hoidosta kotikonstein sekä itsehoitolääkkein, lääkärissä käynnin tarpeesta sekä flunssan ennaltaehkäisykeinoista.
  • Oppilaat arvioivat ryhmässä valitsemiensa verkkosivustojen luotettavuutta.

Päätöksentekovaihe (30 min) 

  • Oppilaat keskustelevat ryhmissä luotettavista internetlähteistä, ja neuvovat tarinan Veijoa luotettavista verkkosivuista. 
  • Oppilaat kertovat ryhmänsä kokemuksistaan, miten heidän aikaisemmat tietonsa flunssasta sekä terveys- ja lääkeaiheisen tiedon luotettavuudesta muuttuivat tehtävän työstämisen aikana. 
  • Keskustelkaa yhdessä oppilaiden tekemistä johtopäätöksistä ja niiden perusteluista.
  • Lopuksi oppilaat arvioivat omaa osaamistaan arviointiasteikon avulla.

 

Takaisin sivun alkuun