Toiminnallisia tehtäviä opetukseen
Liikkuva sananselityspeli
Aihealueet: liikkuminen, ravinto, uni ja lepo, tunteet, murrosiän muutokset
Mikä? Opiskellaan sanastoa, käsitteitä tai ilmiöitä lisäämällä liike selitettävään sanaan.
Miten? Ryhmästä yksi henkilö näyttää liikkeen muille ryhmäläisille ja hakee selitettävän sanan luokkatilan toiselta puolelta. Muu ryhmä tekee liikettä niin kauan kuin sana on selitetty ja arvattu. Peli jatkuu samalla tavalla, kunnes kaikki sanat on selitetty.
Video. Esimerkki liikkuvasta sananselityspelistä.
Linkit valmiisiin pelikortteihin:
- Pelikortit liikkumisesta
- Pelikortit ravinnosta
- Pelikortit unesta ja levosta
- Pelikortit tunteista
- Pelikortit murrosiän muutoksista
Muistipeli
Aihealueet: liikkuminen, uni ja lepo, ravinto, tunteet, murrosiän muutokset
Mikä? Kerrataan sisältöjä liikkuvan muistipelin avulla. Sopii kaikkiin oppiaineisiin.
Miten? Tehdään muistipelin kortit kirjoittamalla lapuille kysymyksiä ja vastauksia, termi ja selitys tai sanoja suomeksi ja vieraalla kielellä. Jaetaan opiskelijat joukkueisiin luokan takaosaan ja levitetään kullekin ryhmälle oma muistipeli luokan etuosaan. Jokainen joukkue pelaa omia pelejään siten, että pelaajat käyvät yksitellen kääntämässä pareja. Ensimmäisenä kaikki parit löytänyt joukkue on voittaja.
Video. Esimerkki muistipelistä.
Linkit valmiisiin pelikortteihin:
- Pelikortit liikkumisesta
- Pelikortit ravinnosta
- Pelikortit unesta ja levosta
- Pelikortit tunteista
- Pelikortit murrosiän muutoksista
Pantomiimi
Aihealue: liikkuminen
Mikä? Havainnollistetaan opittuja tietoja, termejä tai vieraskielisiä sanoja pantomiimin keinoin.
Miten? Opettaja kirjoittaa sisältökortit etukäteen tai tämä voidaan tehdä opiskelijoiden kanssa yhdessä. Opiskelijat jaetaan ryhmiin, jotka näyttelevät kortin sisällön toisille ilman puhetta. Ensimmäisenä oikein vastauksen sanonut joukkue saa pisteen.
Linkki valmiisiin pelikortteihin: