ActionTrack-tehtäväradat

ActionTrack on liikettä lisäävä opetusmenetelmä, jota voidaan hyödyntää sisä- ja ulkotiloissa erilaisilla sisällöillä. Pelin ideana on suunnistaa ja suorittaa virtuaalisia tehtäviä kännykkään ladattavan maksuttoman sovelluksen avulla. Rastit sijoitetaan sopiville kohdille paikkatietoja hyödyntämällä. UKK-instituutin Smart Moves -hankkeen sivuilla on erilaisia valmiita tehtäväkokonaisuuksia maksutta käytettäväksi.

Smart Movesin ActionTrack-tehtäväradoilla on kahdeksan pelivaihtoehtoa. Voit hyödyntää valmiita tehtäviä tai luoda omia. Pelin käyttö vaatii pelin vetäjältä kirjautumisen.

Hajautus-pelissä valitset pelin vetäjänä kartalta alueen, jolle sijoitat rastit haluamiisi kohtiin. Vedä sijoittelun jälkeen alueen vihreät ja mustat kulmat rastipisteiden ympärille. Näin kartta aktivoituu.

Valmiita tehtäväratoja yläkouluun

Käytä yläkouluun soveltuvia liikunnan, ravitsemuksen, unen ja ergonomian ratoja, jotka löydät Smart Moves -hankkeen pelivalikosta.

Liikunta:
Tehtävät koostuvat 20 liikuntaan ja fyysiseen aktivisuuteen liittyvästä monivalintakysymyksestä. Tehtäviä voi hyödyntää Superbonus- ja Lipunryöstö -peleissä.

Ravinto:
Tehtävät koostuvat 20 ravintoon liittyvästä monivalintakysymyksestä. Tehtäviä voi hyödyntää Superbonus- ja Lipunryöstö -peleissä.

Tehtävät koostuvat 20 uneen ja lepoon liittyvästä monivalintakysymyksestä. Tehtäviä voi hyödyntää Superbonus- ja Lipunryöstö -peleissä.

Ergonomia:
Tehtävät koostuvat 20 ergonomiaan liittyvästä monivalintakysymyksestä. Tehtäviä voi hyödyntää Superbonus- ja Lipunryöstö -peleissä.

Koululiikuntaliiton Juoksusankarit on tuottanut Smart Moves -hankkeen käytössä olevaan ActionTrack-suunnistukseen sisältökokonaisuuksia (kansioita) juoksemisesta.

Juoksusankarit-tehtävät: Erilaisia juoksutehtäviä ja juoksuun liittyviä tietokysymyksiä. 10 tehtävää sisältävää kokonaisuutta voi hyödyntää Hajautus-pelissä. Saat Juoksusankarit-tehtävät käyttöösi valitsemalla pelisivulta pelityypiksi Hajautus-pelin ulkona Smart Movesin tehtäväkansioilla.

Pyöräsankarit puolestaan tuottivat sisältökokonaisuudet 7. luokan terveystietoon ja fysiikkaan.

Pyöräsankarit-terveystieto: Tehtäviä nuorten hyvinvointiin liittyen. Kokonaisuus koostuu 10 tehtävästä ja sitä voi hyödyntää Hajautus-, Lipunryöstö- ja Super Bonus -pelissä.

Pyöräsankarit-fysiikka: Tehtäviä pyöräilyyn ja fysiikkaan liittyen. Suunnistus koostuu 10 tehtävästä ja sitä voi hyödyntää Hajautus-, Lipunryöstö- ja Super Bonus -pelissä.

Näin pääset alkuun

  1. Siirry SmartMoves-hankkeen pelisivulle, josta pääset lukemaan pelikuvaukset ja käynnistämään pelin.
  2. Valitse haluamasi peli ja paina ”Start”. Tämän jälkeen sinun tulee luoda omat tunnukset, jolloin tekemäsi kysymykset jäävät talteen tunnuksiesi taakse. Huom! Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, kopioi koodirimpsu kirjautumisen ensimmäisessä vaiheessa, koska tarvitset sitä pelin käynnistämiseen. Toinen vaihtoehto on, että rekisteröitymisen jälkeen menet takaisin Smart Movesin sivulle ja käynnistätä pelin uudestaan.
  3. Seuraa oikean reunan muokkausohjeita ja etene niiden mukaan, kunnes pääset käynnistyssivulle.
  4. Keksi pelille nimi, anna sähköpostiosoitteesi ja käynnistä peli. Käynnistämisen jälkeen peli on pelattavissa 24 tuntia.
  5. Saat sähköpostiisi QR-koodin, jonka avulla pelaajat pääsevät liittymään peliin.
  6. Pyydä pelaajia lataamaan ActionTrack-sovellus ja skannaamaan QR-koodi sovelluksella. Peli opastaa siitä eteenpäin.
  7. Voit seurata pelaajien tuloksia ja vastauksia tulossivulta, johon sait linkin sähköpostissa.
Takaisin sivun alkuun